Terug naar overzicht

Brede School: onze weg richting een interactionele groeiomgeving

12 oktober 2023
brede school

Bent u op zoek naar een architectenteam dat het enorme potentieel van een Brede School ten volle benut, vertrekkende vanuit een allesomvattend ontwerp? Telkens geënt op de noden en wensen van de betrokken leerlingen, gezinnen en de omringende gemeenschap? Wij tonen u graag hoe we bij CLVR voor u aan de slag gaan.

Multifunctionele omgeving voor een grenzeloos leertraject

Hoewel binnen het concept Brede School onderwijs het stevige fundament vormt, dient bij het ontwerp van een dergelijk gebouw veel – nu ja, breder – gekeken te worden.

Hoe kan het kind zich maximaal ontwikkelen binnen deze omgeving? Welke concepten, functionaliteiten en actoren kunnen we betrekken in het project om een zo pedagogisch stimulerend mogelijke setting te creëren?

Bovendien haalt een Brede School net zijn sterkte uit de interactie met zowel interne (leerkrachten en medeleerlingen) als externe actoren die hun verhalen, talenten, diensten en expertises delen met het jonge individu. Dit vereist vooraf het nodige denkwerk en een open communicatie met alle mogelijke betrokkenen. Zo kan een Brede School bijvoorbeeld ook een bibliotheek of kinderopvang huisvesten.

Een Brede School staat voor een extra grote waaier aan functies en doelstellingen. Functies die net daarom maximaal afgestemd dienen te worden op de dagelijkse belevingswereld van de kinderen.

De CLVR-aanpak voor Brede Scholen

Bij het ontwerp van een Brede School houden we rekening met een aantal centrale aspecten over verschillende niveaus heen. Praktische toepassingen die hieruit voortkomen, zijn onder meer de volgende.

Het gebouw moet leesbaar zijn

Onze visie is dat het gebouw duidelijk naar voren moet komen en toegankelijk is voor alle bezoekers. Toepassingen in de praktijk hiervan zijn een prominente inkom, een vlotte bereikbaarheid, zichtbaarheid vanaf de straatkant…

Logische indeling van het gebouw

De posities van de ruimtes – en de bijhorende functies – die door derden gebruikt kunnen worden, moeten zich op een logische manier tot elkaar en tot het gehele gebouw verhouden. Zo moet het mogelijk zijn om met eenvoudige ingrepen (bijvoorbeeld het sluiten van deuren) het gebouw op meerdere manieren te gebruiken.

Robuuste materialen

Gezien meerdere actoren het gebouw zullen gebruiken, dienen de toegepaste afwerkingsmaterialen robuust genoeg te zijn om lang mee te gaan en om het onderhoud te beperken in de tijd.

Voldoende opbergruimte

Als zowel de school als externe verenigingen of organisaties gebruik maken van het schoolgebouw, dienen deze partijen over voldoende én overzichtelijke opbergruimte te kunnen beschikken. Een flexibele gebouwinrichting – inclusief het meubilair – is hierbij cruciaal.

Toegangscontrole

Welke delen van het gebouw zijn uitsluitend toegankelijk voor de eigenaar of verhuurder van de Brede School, wie kan gebruik maken van een of meerdere specifieke ruimtes in het gebouw? Dankzij een toegangscontrole via codes of badges worden de veiligheid en het overzicht te allen tijde gegarandeerd.

schoolgebouw Onze visie is dat het gebouw duidelijk naar voren moet komen en toegankelijk is voor alle bezoekers. Toepassingen in de praktijk hiervan zijn een prominente inkom, een vlotte bereikbaarheid, zichtbaarheid vanaf de straatkant…

Optimale invulling qua functies én tijd

Een Brede School staat voor een extra grote waaier aan functies en doelstellingen. Functies die net daarom maximaal afgestemd dienen te worden op de dagelijkse belevingswereld van de kinderen.

Bovendien is het belangrijk dat deze functies ook na de schooluren kwalitatief ingevuld worden. Dit staat in schril contrast met de vele schoolgebouwen die helemaal niet meer gebruikt worden na het weerklinken van de laatste schoolbel.

Zo kan een refter ’s avonds of in het weekend ook perfect dienstdoen als vergaderruimte voor een vereniging uit de buurt, als repetitieruimte voor de muziekschool. Idem voor de speelplaats, die ook gebruikt kan worden voor de plaatselijke jeugdbeweging of speelpleinwerking.

Ontwerp stimuleert interactie en vice versa

Samengevat vormt een weldoordacht ontwerp van een Brede School de ideale voedingsbodem voor pedagogische groei van het individu en voor een opleving van het gemeenschapsgevoel van een dorp of gemeente. En daar helpen wij ontzettend graag aan mee.

Wie kan gebruik maken van een of meerdere specifieke ruimtes in het gebouw? Dankzij een toegangscontrole via codes of badges worden de veiligheid en het overzicht te allen tijde gegarandeerd.

Legt u uw Brede School-concept in onze handen?

Onze knappe koppen staan klaar om uw school/scholengroep de toekomst in te loodsen, net door het bredere plaatje te bekijken vanuit alle mogelijke perspectieven.

Bekijk alvast onze veelzijdige schoolrealisaties voor GBS De Leerplaneet en Campus Sint-Hubertus. Contacteer ons voor meer info, wij bespreken graag wat we voor u kunnen betekenen.